April 23 2014 12:53:16
Navigatie
· Home
· Artikelen
· Literatuur
· Forum
· Web Links
· Foto's
· Zoeken

· RSS Forum
· RSS Nieuws

· Website van De Knoop
Gebruikers Online
· Gasten online: 1

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 235
· Nieuwste lid: Toyvin
Forumonderwerpen
Nieuwste onderwerpen
· Themabijeenkomst ove...
· ervaringsverhalen
· ARGOS-trainingsdagen
· Landelijke themabije...
· De Knoop organiseert...
Actiefste onderwerpen
· ervaringsverhalen [8]
· zorgen [7]
· Help, even hart l... [6]
· mijn hechtingspro... [5]
· Hechtingstoornis? [4]
Laatste Artikelen
· Meetbare littekens o...
· Tips over Jeugdzorg/...
· 'Jeugdzorgsysteem in...
· Huntington en Hechting
· Onderzoeksvraag
Hechtingsproblematiek casuïstiek
In het eerste fragment is Mark van 2,5 jaar te zien die voor het eerst op de behandelgroep komt. Hij heeft veel interesse in alle speelgoed dat er op de groep te vinden is en maakt geen oogcontact met de kinderen of de groepsleidster. Het lijkt hem niet te deren dat zijn moeder naar een andere ruimte verdwijnt voor een gesprek met de teamleider en als zijn moeder weggaat reageert hij met een vlakke gezichtsuitdrukking en zegt hij mompelend gedag.

In hetzelfde fragment is ook Eva te volgen die zich aan de begeleidser vastklampt en haar niet uit het oog wil verliezen. Zij komt zelf niet tot spelen, zij is voortdurend bezig om de begeleidster te volgen en kijkt angstig uit haar ogen als de begeleidster aanstalten maakt even weg te gaan. Als de begeleidster haar vertelt dat zij straks echt weer terug komt schopt Eva zelfs tegen de schenen van de begeleidster en ze laat zich niet troosten.

In het tweede videofragment is een groepsgesprek te zien van de kinderen op ‘de verrekijker'. Onlangs is er een groepje kinderen weggelopen en daar wordt over gepraat. Marvin zit er een beetje nonchalant bij en reageert niet als zijn naam door één van de kinderen wordt genoemd. Op een gegeven moment zegt hij: ‘Jullie zijn soms heel streng en soms mag ineens alles. Dat noemen ze behandeling, ja ja. Trouwens jullie wonen hier niet en gaan iedere keer toch weer weg, het is gewoon maar jullie werk en wat maakt het uit als wij weglopen, dan komen we op de telex en als we er dan na 2 weken nog niet zijn, komt er gewoon weer een ander kind hier, dus zo erg vinden jullie het heus niet.' Vervolgens loopt Marvin het gesprek uit en gaat naar het speelveld om fanatiek een bal tegen de schutting te trappen.

Beide fragmenten gaan over kinderen met hechtingsproblematiek. In dit werkstuk wil ik gaan kijken wat hechting is, hoe hechtingsproblemen ontstaan, wat signalen zijn van hechting en hoe je kinderen als Mark, Eva & Marvin moet begeleiden.

Definiëring van het probleem
De casus draait zoals gezegd om drie kinderen die signalen laten zien van hechtings-problematiek. De vraag die daaruit voortkomt is: Hoe je als hulpverlener op een groep een kind met hechtingsproblemen moet begeleiden, welke attitude de hulpverlener moet hebben tegenover het kind en zijn gezin en welke methodieken er zijn voor de begeleiding.

De leerdoelen
Om een antwoord te vinden op bovenstaande vragen zijn er een aantal deelvragen die ik wil behandelen:

A.Wat is hechtingsproblematiek?
wat is gezonde hechting?
Wat is er nodig om een kind te laten hechten?
Hoe ontstaan hechtingsproblemen, wat kan er mis gaan bij de hechting?
Wat zijn de signalen die bij hechtingsproblematiek horen?
Wat is er nodig om een kind te laten hechten dat niet gehecht is?
B.Hoe begeleid je een kind met hechtingsproblematiek als hulpverlener op de groep?
Welke methodieken zijn er voor de begeleiding?
Welke attitude is er voor de begeleiding van het kind?
Welke attitude is er nodig richting het gezin?
C.Stel dat ik in een situatie terecht kom op een groep met kinderen zoals Mark, Eva of Marvin hoe zou ik dat als hulpverlener aanpakken?
Tenslotte een gedicht over het thema hechting.

Wilt u meer lezen over Hechtingsproblematiek Casuistiek klik dan op de bijgevoede Link
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.
Reactie plaatsen
Logt u a.u.b. in om een reactie te plaatsen.
Waardering
Waardering is alleen beschikbaar voor leden.

Logt u a.u.b. in om te stemmen.

Er zijn nog geen waarderingen gegeven.
Inloggen
Gebruikersnaam

Wachtwoord



Wachtwoord vergeten?
Vraag hier om een nieuw wachtwoord.
Shoutbox
U dient in te loggen om een bericht te plaatsen.

26/01/2014 21:44
Adoptie en hechtingsstoornis http://toyvin.word
press.com/

25/10/2012 13:29
Op http://www.vng.nl.
..t-jeugdwet
staat de inbreng van mensen en instellingen over de concept wettekst a.s. Jeugdwet, waar d

10/07/2012 11:50
Adoptie-klachtrech
t op http://adoptiezor.
..recht.html
(wanneer 20six.nl het niet doet). - [color=#990033]Het
klachtrecht is gebaseerd op de Algemene wet b

10/06/2012 19:15
zijn er volwassen mensen in een relatie bij wie bij 1 van hen nu pas (30) GBS is geconstateerd?

24/11/2011 13:44
Help de politiek te adviseren ten aanzien van de a.s. Wet Zorg voor Jeugd, die de Wjz gaat vervangen. Zal dat weer leiden tot on-gediagnosti- ceerde uithuisplaatsingen
, zonder valide onderzoek. Schr

18/05/2011 07:06
speltherapie in mentaliserende vorm onder begeleiding van een camera werkt ook.

04/04/2011 15:19
Hallo allemaal, wij zijn twee studenten die ons eindwerk maken over de beleving van het GBS bij geadopteerden. Hiervoor zoeken we nog kandidaten voor enqute. Meer info: forum - studenten. Alvast beda

27/02/2011 10:31
Hallo allemaal, wij zijn twee studenten die ons eindwerk maken over de beleving van het GBS bij geadopteerden. Hiervoor zoeken we nog kandidaten voor enqute. Meer info: forum - studenten. Alvast beda

08/01/2011 11:35
kan het zij dat een hechtingsstoornis overgaat (of de voorloper is) van borderline?

31/12/2010 10:55
vanaf gisteren tot zondag as is mn meiske bij r vader - ik mis haar zo Sad

Verwerkingstijd: 0.08 seconden 2,095,964 unieke bezoeken Top